BLOG

Az amerikai-kínai kereskedelmi háború háttere

Érdemes egy kicsit érthetőbbé tenni, hogy jutottunk el a két nagyhatalom közötti kereskedelmi háború ilyen fokára. Amint az látható a lenti videóból a kínai termékek zöld lámpát kaptak az USA-ba és hatalmas üzlet lett számukra ez a “szabad” kereskedelem. Az USA ezzel szemben erősen lemaradt teljesítményben és az ebből eredő haszonban is.

Ez döntően nem a termékeik versenyképességén múlott, hanem Kína saját társadalmi rendszerére és piacára kialakított egyoldalú védelmi intézkedéseken.

Az US-i export 1/3-át a szolgáltatási szektor adja, amit a kínaiak szinte teljes egészében blokkolnak. Egyoldalúan kitiltották a legnagyobb US-i internetes szolgáltatókat, úgymint Google, Facebook, Twitter. Ezen túlmenően adminisztratív intézkedéseikkel betekintést követelnek a piacukra lépő cégek technológiai rendszereibe is. Az US-i bankok, biztosítok, kártyatársaságok piacra jutását korlátozzák. A mozikban vetíthető US-i filmek száma éves szinten kötött. Az US-i autógyártók csak 50%-os kínai részvétellel működhetnek országukban. Az US-i mezőgazdasági, gyógyszeripari és vasúti termékek szintén diszkriminatív elbírálás alá esnek Kínában. Ebből a szempontból elég álságosnak tűnik a kínaiak által támogatott globális szabad kereskedelem, melyben nekik mindent lehet, de a saját piacukon erősen protekcionisták.

TAGS > , , ,